Monday, December 1, 2008

Corat Coret

Banjir

Semasa posting ini dibuat, hujan telah pun semakin reda dan dengarnya air disungai2 utama telah semakin surut, minta maaf adik-adik mungkin tahun ini tak dapat main air banjir.

Saya telah bersiap dengan kamera untuk mengambil gambar menarik untuk pembaca diluar tetapi minta maaf dan alhamdulillah kerana banjir tak jadi maka tak de lah gambar untuk makluman warga Pulai Chondong luar Kelantan.

Bercerita tentang musim tengkujuh ni saya masih teringat masa kecil dahulu dimana setiap kali musim hujan maka abah saya akan kerap keluar ke padang serta sawah mencari ikan darat i.e ikan puyu, haruan dll. Ma saya akan menyediakan masakan ikan yang ditangkap maka dalam satu hari akan ada menu ikan haruan goreng dan ikan haruan gulai asam pedas dalam satu masa. Dalam seminggu tidak payah pergi kepasar beli ikan. Saya pula hanya reti main hujan ajelah dengan abang2 saya. The good old days!

Sekarang ni abah saya masih lagi mencari ikan darat jika hujan tetapi tidak sehebat dahulu, mungkin faktor usia menyebabkan beliau kurang bergiat mencari ikan tidak seperti dahulu dan saya serta abang2 saya dah tak main hujan lagi. Tetapi taktik yang popular untuk orang dewasa bermain hujan sekarang adalah alasan bermain bola dalam hujan dan taktik tersebut setakat ini berjaya mengaburi mata penduduk kampung daripada mengata orang dewasa seperti saya kemaruk bermain hujan.

Mengikut ramalan cuaca, hujan akan berterusan sehingga hujung minggu ini. Sekarang ini hanya tunggu dan lihat ajelah samaada ramalan tersebut betul atau tidak tetapi cuaca masih lagi mendung dan kemungkinan banjir masih lagi ada.

2 comments:

Unknown said...

Bagaimakah agaknya sekiranya abang abang anda hendak memandu pulang ke Kelantan sempena hari raya haji ini? Jalan elokkah?

I also remember the good old days, packed with activities and mischiefs (mostly mine), dragging my two gullible younger brothers along.

Life was much simpler then and honestly more fun. TV starts at 6, so between the time you get home from school, you'd fill the time with main bola, main getah, main kad and all sorts of funny thing.

And because the means of the family was limited then, people are more creative. I loved monopoly, a game I saw at one of my friends' house. My family would not throw money for such things, so I resorted to making my own monopoly, drawing from what I can remember when I went to play the proper game at my friend's home. And since the home-made kit doesn't come with instructions and rules, I was happy making up my own rules, earning me billions in monopoly money...hahahahahahahahahahahaha

Che Dean said...

dear brother,

x dengar lagi ada jalan yang putus hubungan setakat ni. Mungkin selamat insyaAllah untuk balik kampung...have a safe journey and drive carefully..

Dari Pakatan Harapan ke Keluarga Malaysia

Prologue Sudah lebih 11 tahun blog ni terbiar dan ianya telah melalui 2 Pilihanraya Umum dari zaman DS Najib pada 2013 dan pada 2018 Kerajaa...