Thursday, November 27, 2008

UMNO Today

Sekarang isu politik yang hangat diperkatakan adalah pemilihan UMNO yang telah ditunda ke Mac 2009. Politik Wang, Shahrizat v Rafidah, Pak Lah berundur, D.S Najib akan memimpin UMNO dll.

Saya amat sedih melihat UMNO sekarang yang tergapai-gapai cuba menyelamatkan diri akibat daripada perbuatan tingkah laku pemimpin UMNO sendiri.

Samaada kita suka atau tidak, tidak dapat dinafikan bahawa UMNO selama lebih kurang 50 tahun ini adalah sinonim dengan Melayu dan kemerdekaan negara Malaysia. Kita adalah hasil kemerdekaan dan pentadbiran yang didokong oleh UMNO selama 50 tahun merdeka dan bagi kebanyakkan orang melayu yang berjaya sekarang ini tidak dapat tidak mereka terhutang budi kepada dasar ekonomi baru yang dilaksanakan oleh UMNO di negara ini.

Pesanan Lukman al-Hakim yang antara lainnya menyebut hendaklah kita ingat akan perbuatan baik orang lain kepada kita. Jasa UMNO dalam memegang pentadbiran adalah tidak dapat dinafikan bermula dari Tunku Abdul Rahman sehinggalah semasa pentadbiran Tun Mahathir dan jika kita gagal menghargai jasa tersebut maka adalah amat malang kita ini kerana dunia sendiri mengakui kepimpinan didalam UMNO lebih lagi dizaman Tun Mahathir tetapi kita sendiri yang gagal mengenali permata dihadapan mata kita.

Persoalan adakah perlu UMNO diselamatkan atau ianya hendaklah dibiarkan tenggelam arus dimana perubahan tidak dilaksanakan untuk menyelamatkannya dan matilah sebuah pertubuhan yang berasaskan perjuangan bangsa Melayu hendaklah dijawab sendiri oleh semua bangsa Melayu. Tepuk dada tanya selera.

Antara langkah yang terbaik untuk menyelamatkan UMNO adalah menarik ramai golongan intelektual untuk menerajui UMNO, bersikap nationalistik serta mempunyai visi untuk memajukan negara disamping memahami masalah dan halatuju Malaysia yang berbilang kaum.

Tun Mahathir telah cuba melaksanakan visi beliau dimana beliau mengenalpasti masalah melayu didalam buku beliau The Malay Dilemma dimana beliau cuba menaiktarafkan status ekonomi bangsa melayu setaraf dengan bangsa bukan melayu serta status negara Malaysia yang antara lain meneruskan dasar ekonomi baru. Samada Tun berjaya atau tidak, ianya untuk kita semua membuat keputusan. Kita mempunyai masa dan sejarah untuk menjadi rujukan didalam membuat pertimbangan.

Ianya amat mudah untuk mengkritik tetapi bukan mudah untuk menjadi pemimpin. Pengkritik hanya mengkritik tetapi jarang yang memberi satu cadangan atau idea yang membantu serta tidak mempunyai tanggungan atas apa yang dikritik. Seorang pemimpin selain perlu mencari idea serta membuat keputusan, beliau juga harus bertanggungjawab atas apa-apa keputusan yang beliau buat.

Saya rasa selepas pilihanraya umum mac 2008 baru-baru ini ramai yang menjadi pengkritik kerajaan dan termasuk 'yours truly' disini tetapi adakah ramai yang cuba memahami masalah negara dan memberi pandangan yang positif didalam memahami dan menyelesaikan masalah negara.

p/s: saya kecualikan pentadbiran Pak Lah daripada kejayaan UMNO kerana ianya adalah perbahasan 'non-event' dan pentadbiran serta halatuju negara serta keharmonian kaum telah rosak teruk diakibatkan oleh penasihat beliau yang mana boleh dinilai memundurkan negara dengan monopoli keluarga keatas kekayaan negara. Mungkin apa yang saya katakan ini tidak dipersetujui oleh semua orang tetapi anda sekali lagi mempunyai masa dan sejarah untuk menilai serta bahagian yang paling best adalah anda sedang melalui zaman tersebut sekarang.

No comments:

Dari Pakatan Harapan ke Keluarga Malaysia

Prologue Sudah lebih 11 tahun blog ni terbiar dan ianya telah melalui 2 Pilihanraya Umum dari zaman DS Najib pada 2013 dan pada 2018 Kerajaa...