Friday, December 26, 2008

Corat Coret

To Be Or Not To Be

Isu PPSMI sekarang ini menjadi isu hangat selain isu hudud di negara Malaysia iaitu samada diteruskan atau tidak. Saya secara peribadi berharap dan berdoa agar pihak-pihak yang berselisih pendapat memikirkan masa depan rakyat Melayu apabila menimbulkan sesuatu isu dan bukan untuk meraih keuntungan politik sahaja.

PPSMI telah dirangka dengan objektif untuk memahirkan bahasa teknologi yang terasnya sains dan matematik yang secara tidak langsung dikuasai dan dipelopori oleh negara barat. Jika kita lihat 90% dari buku teks di Pengajian Tinggi adalah didalam bahasa Inggeris dan saya percaya PPSMI adalah antara lain persediaan yang amat bagus untuk pelajar yang melanjutkan pelajaran.

Saya tidak nafikan didalam membuat suatu perubahan akan ada pros dan cons tetapi jika pros melebihi cons maka seharusnya PPSMI diteruskan. Tidak dapat tidak PPSMI ini dibuat adalah dengan niat untuk memajukan Melayu dan bukan sebaliknya tetapi malangnya ianya ditentang oleh segolongan orang Melayu sendiri. Mungkin alasan bahasa Melayu akan terhakis sekiranya PPSMI diteruskan adalah lebih besar dari masa depan Bangsa maka andalah membuat keputusan. Tetapi saya secara peribadi apabila lebih kurang 80% matapelajaran diajar didalam bahasa Melayu merasakan alasan penghakisan bahasa Melayu adalah amat tidak wajar.

Ianya amat membingungkan jika Tun Mahathir yang pernah digelar Malay Ultra yang memperkenalkan PPSMI merangka PPSMI untuk menjatuhkan orang Melayu. Tun Mahathir dalam ucapannya yang terakhir sebelum meletakkan jawatan telah dengan tangisan air mata mengatakan 'saya telah memberikan kamu segala-galanya' kepada rakyat Melayu dan jika bangsa Melayu masih lagi menahan dan menolak dasar yang memajukan bangsa maka jangan salahkan sesiapa diatas kemunduran kita.


Hujan


Di Kelantan minggu ini, lebih kurang seminggu hujan telah tidak henti-henti turun dari pagi hingga ke petang tetapi alhamdulillah tiada kejadian banjir yang berlaku.

Walaubagaimanapun berfikir sejenak kita amatlah beruntung dan wajib bersyukur dihujani air berbanding saudara kita di Palestin yang dihujani peluru dan mortar dari hari ke sehari. Minggu ini suratkhabar telah memberitakan kekejaman Israel yang telah membunuh berpuluh-puluh dan mencederakan beratus-ratus rakyat Palestin sekarang ini. Semoga rakyat Palestin berpegang teguh kepada perjuangan mereka dan didoakan keselamatan dan keamanan serta hak mereka dikembalikan. Didalam isu Palestin, mungkin telah tiba masanya UMNO dan PAS bersatu dan bersetuju diatas satu perkara yang sama. InsyaAllah.

Selamat Maal hijrah dan Tahun 2009.

Semoga Ummah Islam bersatu dan kita memperoleh kejayaan dan kegemilangan pada tahun baru dan juga tahun yang mendatang. Insya Allah.

1 comment:

Apai said...

As Salam brother.
Love to hear update from this blog that originated from my hometown too.

http://ahmadsaufe.blogspot.com

Dari Pakatan Harapan ke Keluarga Malaysia

Prologue Sudah lebih 11 tahun blog ni terbiar dan ianya telah melalui 2 Pilihanraya Umum dari zaman DS Najib pada 2013 dan pada 2018 Kerajaa...