Saturday, December 6, 2008

Melayu Who?

Isu Melayu telah dijadikan topik utama didalam politik sekarang ini selepas pilihanraya umum Mac 2008. Parti yang bukan majoriti Melayu boleh dikatakan kebanyakkannya bersetuju bahawa ketuanan Melayu adalah tidak perlu dan tidak relevan tetapi ianya tidak boleh diherankan kerana masing-masing adalah parti yang bukan majoritinya Melayu.

Parti yang dikatakan berasaskan perjuangan Islam yang majoritinya melayu telah mula memperjuangkan ketuanan rakyat berdasarkan wawancara harakah dengan Presidennya dimana saya petik:

"Sikap *** adalah jelas melalui kenyataan-kenyataan saya dan ucapan-ucapan saya iaitu ketuanan ini bukan hanya milik orang Melayu tetapi milik semua kaum.

Kalau kita bincang soal ketuanan, ia mestilah ketuanan semua kaum, tak kira Melayu, Cina dan India atau kaum-kaum lain kerana mereka ini juga rakyat negara ini. Jadi *** lebih ke arah memperjuangkan ketuanan rakyat bukan ketuanan satu kaum sahaja"

Didalam blog yang popular Malaysia Today, surat yang terpilih serta tulisan yang disiarkan telah mula mempersoalkan kedudukan melayu sebagai bumiputera dan DEB. Anda boleh layari sendiri blog dan wawancara tersebut. Jangan ambil cakap saya sahaja.

Tetapi adakah itu isu yang sebenarnya menyebabkan BN ditidakkan 2/3 majoriti dan kalah 5 negeri? tepuk dada tanya selera. Cuma bagi saya sedih dan kesian kepada bangsa Melayu kerana telah dijadikan satu isu.

Melainkan UMNO, sudah tidak ada lagi parti yang memperjuangkan bangsa Melayu dan ianya adalah satu fakta. Saya tidak tahu mungkin kerana membenci UMNO menyebabkan bangsa Melayu yang menjadi mangsa.

Ianya mungkin satu taktik yang hebat dan licik dimana kita membunuh sasaran perjuangan untuk menidakkan pejuang tersebut. Apabila kepentingan Melayu ditidakkan maka tujuan penubuhan UMNO adalah tidak relevan lagi. Itu adalah pandangan saya sahaja.

Apabila gajah bergaduh pelanduk mati ditengah2. Yang menjadi mangsa adalah bangsa Melayu didalam perebutan kuasa diantara parti. Percaya atau tidak, bangsa Melayu dijadikan 'collateral damage' didalam perebutan ini.

Dalam situasi ini, perkara yang terbaik adalah bersatu dan menyatakan kami bangsa Melayu dengan keistimewaannya adalah bukan masalah kamu yang inginkan kuasa. Sekiranya ada keburukan UMNO adalah bukan salah perjuangannya tetapi kerana pemimpinnya.

Untuk 51 tahun Malaysia telah merdeka dan penentangan Malayan Union menjadi sejarah dimana keharmonian kaum telah menjadi irihati negara lain yang berbilang kaum tetapi kerana kuasa kita cuba merosakkannya.

Yang menjadi persoalan ialah kenapa sistem sekarang telah berjaya mengekalkan keharmonian kaum selama 51 tahun dan secara tiba-tiba sistem tersebut sudah tidak berguna lagi selepas pilihanraya Mac 2008? ada pepatah inggeris mengatakan 'if its not broken don't fix it'. Sejauh mana kebenaran tersebut anda tentukan.

Saya tidak ingat bila masa ketuanan melayu dipersoalkan sebelum pilihanraya Mac 2008. Boleh sekiranya mana-mana pembaca mempunyai artikel atau kejadian protes atau persoalan melayu di persoalkan mengemukakan kepada saya?

Yang seingat saya adalah protes minyak naik, ketidak cekapan pentadbiran Pak Lah dan antara lainnya adalah kronisme KJ dan anak beranak Pak Lah yang menjadi isu pilihanraya Mac 2008 dan bukan ketuanan Melayu.

Ianya sudah tiba masanya bangsa Melayu celik semula daripada tidur. Kita telah tidur selepas penentangan Malayan Union berjaya, Kita telah tidur selepas kemerdekaan dicapai dan ianya sudah masanya untuk kita kembali bangun semula. Bangun dari tidur untuk menghadapi realiti kehidupan!

No comments:

Dari Pakatan Harapan ke Keluarga Malaysia

Prologue Sudah lebih 11 tahun blog ni terbiar dan ianya telah melalui 2 Pilihanraya Umum dari zaman DS Najib pada 2013 dan pada 2018 Kerajaa...