Wednesday, November 26, 2008

Sistem Sosial Kampus Pengajian

Saya adalah produk pelajar daripada SMA Maahad Muhammadi (L), Pengkalan Chepa, Kelantan semasa sekolah menengah dan antara golongan anak kampung Pulai Chondong yang bernasib baik dapat melanjutkan pelajaran ke Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) pada tahun 1999 dan menamatkan pengajian jurusan undang-undang pada tahun 2003.

Di UIAM, para pelajar telah ditempatkan asrama/tempat tinggal didalam kampus dan diwajibkan menetap di asrama yang ditetapkan. Sepanjang masa belajar di UIAM, rakan sebilik saya adalah rakan sekelas saya dalam jurusan undang-undang sehinggalah pengajian saya tamat.

Semasa berada di UIAM rakan sekolah menengah di Maahad lebih kurang 40 orang juga telah dapat melanjutkan pelajaran di UIAM dalam pelbagai jurusan bersama saya. Ini menyebabkan saya membahagi masa diantara rakan sebilik yang baru dengan rakan lama satu sekolah.

Sistem rakan sebilik dan sama jurusan adalah bagus dimana pelajar-pelajar dapat belajar bersama dalam satu bilik dan berbincang. Walaubagaimanapun untuk persediaan selepas tamat belajar dan memasuki alam pekerjaan adalah amat berbeza dan memerlukan pendekatan yang berlainan.

Apabila kita hanya sebilik dengan rakan yang sama jurusan maka rangkaian hubungan kita akan hanya terhad kepada rakan yang sama jurusan sahaja. Oleh yang demikian, peluang pekerjaan dan rangkaian hubungan adalah terhad apabila memasuki alam pekerjaan. Perkara yang sama juga berlaku apabila kebanyakkan siswa dan siswi hanya berkawan dengan rakan sekelas atau sama jurusan sahaja.

Saranan saya kepada yang masih belajar agar kembangkan rangkaian rakan anda dan bukan tertutup kepada rakan sama jurusan sahaja kerana peluang anda untuk berkembang didalam kerjaya adalah lebih meluas lagi.

Saya adalah produk daripada sistem sosial yang saya sebutkan tadi dan saya bukan menyarankan agar pembaca tidak berkawan dengan sama jurusan tetapi hanya kembangkan sahaja supaya rangkaian anda lebih meluas kerana saya juga tidak akan menukarkan rakan-rakan sama jurusan saya dengan yang lain kerana tanpa mereka juga saya mungkin tidak akan menamatkan pelajaran tanpa bantuan mereka.

Perkara yang saya katakan ini adalah subjektif dan ada kebaikan dan keburukannya. Tetapi saya rasa ianya perlu diutarakan supaya anak-anak bangsa saya akan lebih maju dan berjaya. Fikir-fikirkanlah.

No comments:

Dari Pakatan Harapan ke Keluarga Malaysia

Prologue Sudah lebih 11 tahun blog ni terbiar dan ianya telah melalui 2 Pilihanraya Umum dari zaman DS Najib pada 2013 dan pada 2018 Kerajaa...