Wednesday, December 9, 2009

musim cuti sekolah dan royalti minyak

1. Bila tiba cuti sekolah akhir tahun memang ramai yang balik kampung. hendak pergi ke Kota Bharu pun takut trafik sesak.

2. Padang bola yang sebelum ini hanya bermain 5 sebelah sudah penuh sehingga menjadi 15 sebelah.

3. Mungkin royalti minyak yang sekiranya diperolehi oleh kerajaan negeri Kelantan dapat digunakan untuk menciptakan lagi pekerjaan.

4. tapi hasil balak juga sudah banyak diperolehi dan hasilnya hanya diperolehi oleh pihak-pihak tertentu saja.

5. Tentang isu royalti minyak, mungkin ada baiknya sekiranya kerajaan negeri mempunyai idea dan tujuan royalti tersebut akan digunakan seperti pembinaan stadium atau apa-apa projek pembangunan dan bukan hanya menyatakan untuk pembangunan secara amnya.

6. Kebimbangan bahawa royalti minyak digunakan untuk mengukuh kewangan parti pembangkang mungkin sebab utama royalti minyak ini menjadi isu.

7. Sebagai satu pendapat, mungkin jika kerajaan negeri meminta royalti minyak khusus atas suatu projek diambil dari royalti minyak dan bukan dikira hutang mungkin Kerajaan Persekutuan dapat memberikan royalti minyak tersebut.

8. Untuk mendapatkan royalti minyak tidak seharusnya hanya dengan jalan mengugut saja. Masih ada jalan lain yang boleh digunakan dan rakyat Kelantan boleh merasa hasilnya.

9. Tidak salah kerajaan negeri untuk merendah diri bagi rakyat kelantan yang mana akan menaikkan lagi saham PAS di Kelantan.

No comments:

Dari Pakatan Harapan ke Keluarga Malaysia

Prologue Sudah lebih 11 tahun blog ni terbiar dan ianya telah melalui 2 Pilihanraya Umum dari zaman DS Najib pada 2013 dan pada 2018 Kerajaa...