Saturday, July 17, 2010

Corat Coret

Ingatan Sebelum Lupa

1. "Dalam pada itu niscaya bahasa Arab harus diketahui, walaupun sekadar guna membaca buku-buku Arab sebagai ilmu Agama Islam. Dan alangkah baiknya pula jika si pemberi dakwah mengerti pula bahasa asing yang kerapkali menjadi bahasa kesarjanaan pada zaman moden, misalnya bahasa Inggeris. Supaya dia tidak canggung dan tidak rendah gengsi jika berhadapan dengan bangsa lain atau bangsanya sendiri yang merasa bangga dalam pengetahuannya dalam bahasa asing itu. Orang Arab mempunyai pepatah:" Barangsiapa yang mengetahui bahasa satu kaum, niscaya terlepaslah dia dari tipudaya kaum itu".

2. PPSMI adalah contoh terbaik sekiranya saranan diatas diambil menjadi teladan.

3. "Dinegeri kita Indonesia inipun kerapkali kejadian, ada pecah-belah dan perselisihan kerana masalah furu', masalah khilafiyah, sehingga menimbulkan permusuhan yang mendalam sekali. Sehingga satu waktu ada dari golongan Islam yang mau bekerjasama dengan golongan komunis, kerana sangat bencinya kepada golongan sesama agamanya. Dia sangat benci kepada golongan seagamanya itu dan komunispun benci pula kepada golongan yang dibencinya itu. Maka puaslah hatinya bertemu dengan golongan komunis itu, sebab mereka dua dikumpulkan oleh persamaan perasaan iaitu kebencian. Maka adalah seorang yang terhitung ulama, merasa puas hati berangkul-rangkulan dengan komunis, sehingga anak kandungnya sendiripun mendekam dalam penjara seketika gagal maksud komunis mengadakan perebutan kekuasaan, karena anak itu telah menjadi alat dan kaki-tangan komunis. Inilah siksaan perpecahan."

4. Fikir-fikirkanlah....


- Posted using BlogPress from my iPad

No comments:

Dari Pakatan Harapan ke Keluarga Malaysia

Prologue Sudah lebih 11 tahun blog ni terbiar dan ianya telah melalui 2 Pilihanraya Umum dari zaman DS Najib pada 2013 dan pada 2018 Kerajaa...